élet egy magasabb energiaszinten

Anamé Program életmód

Anamé Program életmód

Mi az, te nem sütivel fogyózol?

Anamé Program Életmód- és Karma Killer jógatippek

2021. november 10. - Anamé

aname_program_e_letmo_d_te_nem_su_tivel_fogyo_zo_l.png

Nemrégiben néztem egy videót, amiben az egyik YouTuber, aki velem egykorú volt, elmondta, hogy szeretne jól kinézni közel az 50-hez is, ezért inkább nem gondol arra, hogy desszert is létezik a világon. Fegyelmezetten étkezik, egészen pici fejadagokat eszik, és törölte az édesség szót a szótárából. Utólag visszagondolva elég feszültnek tűnt az arca, és nem volt túl őszinte a mosolya. 

Érdekes, hogy amikor a testünkről van szó, az első dolog, amit teszünk azért, hogy jobban nézzünk ki, az az, hogy megvonjuk magunktól azokat a dolgokat, amelyek örömet szereznek nekünk. Pedig megvonás helyett van más megoldás is. 

 

Önsanyargató Buddha vagy hedonista életművész? 

 

aname_program_buddha.jpgAmikor a Buddhista Főiskolára jártam jógaszakra, ami a legmagasabb szintű jógaoktatói képzés az országban, sokat tanultam Buddha életéről és arról az időszakról, amikor aszkéta volt. Pár szem rizsen tengődött, mindig éppen az éhhalál szélén egyensúlyozva. Hogy őszinte legyek, ez már akkor sem volt annyira vonzó lehetőség a számomra, főleg azért, mivel abban az időben, amikor megkezdtem a tanulmányaimat, hajléktalanként én magam is nagy éhezőművész voltam. És bár Buddha motivációja más volt, mint a fogyókúrázók többségének, de akár a megvilágosodás a cél, akár az, hogy a külsőmért és az előnyösebb testalkatért éheztessem magam, én inkább passzolom az éhezést. Szeretek enni, és imádom az ebéd utáni jutalomfalat sütikét is.  

Valljuk be: mindannyian sütizni akarunk! Reggelire, ebédre, vacsorára és éjfélkor, vagy csak úgy még egy kicsit elalvás előtt. Legszívesebben legalább annyi sütit tömnénk magunkba, mint ahány fekvőtámaszt Chuck Norris megcsinál, és persze mindezt úgy, hogy közben nemhogy ne hízzunk meg, de le is dobjunk néhány kilót, és sokkal egészségesebbek is legyünk, mint előtte voltunk. 

Vagy lehet, hogy te nem? Te inkább ízetlen diétás porokat gurítanál le a torkodon, miközben savanyú arccal számolod a kalóriákat? Na jó, ne akarj meggyőzni, mert ezt úgysem hiszem el!

 

Az Anamé Életmódprogram okosan hedonista

 

Én hedonista vagyok, vagy legalábbis úgy fogalmaznék, hogy jól képzett és okos hedonista. De hogy lehetek hedonista, amikor évtizedek óta vegán vagyok, nem iszom alkoholt és nincsen semmilyen káros szenvedélyem?

Mindez sok ember számára inkább lemondásnak tűnik. Talán te is így gondolod, az igazi életművész szerintem mégis az okos hedonista.

Az okos hedonizmus azt jelenti számomra, hogy jól bánok a testemmel, hiszen a hedonista életmódot, azaz az élet élvezetét gátolja, ha a testem rossz állapotban van és megterhelik az elfogyasztott ételek. Az élet élvezetéhez nagyban hozzájárul tehát az, ha egészséges és könnyű testben élek.

Ezért aztán maximálisan odafigyelek arra, hogy amit eszem, az egészséges legyen és táplálja a testemet ahelyett hogy elnehezítené. Az évek során ti is sokszor kérdeztétek, hogy mit tehetnétek, hogy megtámogassátok a Karma Killer jógagyakorlatok hatását. Így nem véletlenül alakult ki az Anamé Életmódprogram étrendkihívása és ezek a bejegyzések, amelyekben megosztom veletek a saját tapasztalataimat. Hálás vagyok minden alkalommal, amikor azt látom, hogy segít nektek az, amit megosztok veletek, és ha ti is hasznosnak találjátok.

Az Anamé Életmódprogram célja nemcsak az, hogy megtaláljuk az örömet és rátaláljunk az élet élvezetére, de az is, hogy szeresd magad nagyon! Szeresd a tested, nemcsak kívülről, elfogadva és szeretve azt a gyönyörű formát, amiben élsz, de belülről is, azaz szeretettel táplálva a testedet úgy, hogy közben odafigyelsz az igényeire. Ebbe pedig belefér egy jól megválasztott süti is ebéd után, amiről én sem tudok lemondani, de nem is akarok! 

 

Hogyan lettem okos hedonista? 

 

Kezdjük ott, hogy eleve súlyos betegen születtem, mert anyukám kemoterápiát kapott végig, amíg várandós volt velem. Szerencsére ő tökéletesen meggyógyult, mire megszülettem, én azonban deformált gerinccel, csípőficammal, asztmával és súlyos emésztési problémával születtem. Az immunrendszerem olyan gyenge volt, hogy szinte hetente járt hozzánk a gyerekorvos, hogy felírjon nekem egy újabb adag antibiotikumot, mert mindig elkaptam valamilyen fertőzést. A 70-es években születtem, amikor az orvostudomány Szent Grálja az antibiotikum volt. Azóta szerencsére már mindenki tudja, hogy ez a kezelés kiirtja a bélflórát, ami pedig az egészségünk alapját képezi.

pexels-sora-shimazaki-5938366.jpg10 éves koromra aztán vérző vastagbél gyulladásom lett. És bár addig is folyamatosan fájt a hasam, de onnantól kezdve a fájdalom szinte elviselhetetlenné vált. Hónapokat töltöttem kórházban, és semmilyen gyógyszer nem segített. Elindultam lefelé a lejtőn: autoimmun betegség, veseelégtelenség és egyéb súlyos betegségek vezettek odáig, hogy 20 éves korom körül már kerekesszékben ültem félig vakon, és egy gép tartott életben.

Gyerekkoromban Miskolcon nem a vegán, nyers étrend vezette a slágerlistát: fehér kenyér, parizer, virsli, fehér rizs, sült hús, rántott hús, malacpörkölt. Nem csoda, hogy azt hittem, hogy a hasfájás része az evésnek ugyanúgy, mint a szalvéta és az evőeszköz.

Az ételek miatti hasfájások és a betegségek miatt igen korán rájöttem arra, hogy fontos az egészségünk és a testünk szempontjából, hogy mit eszünk. Azokból a tápanyagokból vagy éppen a tápanyagokat nélkülöző, színezett, tartósított, mesterségesen ízfokozott, üres kalóriákból épül fel a testünk, amit megeszünk. 16 éves koromban aztán abbahagytam a húsevést, és elolvastam minden szakirodalmat az egészséges táplálkozásról. De nemcsak olvastam, hanem kísérleteztem is a legkedvesebb kísérleti nyuszimon: saját magamon. Annyira szenvedélyesen érdekelt ez a téma, hogy később Amerikában is tanultam táplálkozástudományt a Hippokratész Intézetben. 

A 90-es évek elején, amikor elkezdtem kidolgozni a Karma Killer jógagyakorlatokat, kizárólag a speciális csakragyakorlatok képezték részét az Anamé Programnak. Az utóbbi években azonban egyre több és több kérdést kaptam azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudjátok megtartani a mindennapokban is azt a magas energiaszintet, amit az órákon éreztek. A válasz pedig a szokásainkban van. Én amint rájöttem, hogy mire van szüksége a szervezetemnek, nem késlekedtem változtatni. Ezek a szokások, amelyeket kialakítottam, erősítették és támogatták a Karma Killer jóga csakratisztító és -energetizáló gyakorlatainak hatását, amelyeket napi rendszerességgel végeztem. Ma már tökéletesen egészséges vagyok, így az én történetem happy end. 

Ugyanakkor tudnod kell, hogy nem vagyok dietetikus. Mindaz, amiről itt írok, a saját tapasztalatom. Ha bármilyen egészségügyi problémád van, azt javaslom, hogy fordulj szakemberhez!

Hogyan válhatsz te is okos hedonistává? 

 

A táplálkozástudomány szakirodalma óriási. Nem is kísérleteznék azzal, hogy gyors áttekintés nyújtsak, inkább csak megosztanék veled egy-két dolgot, ami nekem nagyon nagy felismerést hozott. Lehet, hogy neked is segítenek.  

  • Az a természetes és egészséges a számunkra, ami tápegész és rostdús.
  • Minél kevésbé finomított, feldolgozott, átalakított, génkezelt, hántolt, színezett és cukrozott az étel, annál jobban tudja hasznosítani a testünk. 

 Ez önmagában nem más, mint elmélet. Mit is jelent ez nekünk a gyakorlatban?

Van számodra egy nagyon jó kis példám: nézzük például a sütit!

Azt valahogy sejtjük, hogy nem a süti az ideális táplálék. Bűnös élvezettel esszük, de talán már egy ovis is tudja, hogy ez nem az egészség netovábbja. Nézzük, hogy miből is áll egy átlagos süti

  • fehér cukor 
  • fehér liszt 

A közös pont ebben a két összetevőben, hogy hántolt, tehát nem tápegész. Az előállításukhoz megfosztják a gabonát a rosttól, és ezzel együtt olyan tápanyagoktól és enzimektől, amelyek megkönnyítik  az emésztését, és tápanyagokkal gazdagítják. Ami pedig marad, az tipikus junk food vagyis tápanyag nélküli üres kalória, aminek a megemésztéséhez a szervezetünknek a saját tápanyagait kell feláldoznia. Hidd el, ez nem annyira jó üzlet néhány perc élvezetért. Az okos hedonista pedig tudja, hogy rostra nagy szükség van, hiszen

  • tisztítja a bélrendszerünket és az egész testünket, 
  • könnyíti az emésztést, 
  • segíti a teltségérzet kialakulását. 

Ha te is kutattál már a hűtőben egy végignasizott-sütizett nap után, hogy úgy ennél még valamit, akkor szerintem sejted már, hogy ennek mi is az oka. 

Tipp! Építs be több rostban gazdag, tápegész ételt az étrendedbe, és figyeld meg, hogy hogyan változik a közérzeted ennek hatására hétről-hétre. 

aname_program_e_letmo_d_ta_pege_sz_e_telek.jpg

Fontos figyelmeztetés: lassan a testtel!

Írtam az előbb arról, hogy mennyit kísérleteztem magamon, ezért biztos lehetsz benne, hogy vannak a történetemnek olyan fejezetei is, amikor én magam tapasztaltam ki a buktatókat, hogy neked ne kelljen. Miután rájöttem, hogy a szinte nem létező bélflórámnak nemcsak probiotikumra van szüksége, hanem talán még ennél is fontosabb a rost, akkor aztán jól bekajáltam belőle. Az eredmény: puffadás. A Jedi visszatérből ismert Jabbaként fetrengtem az ágyon (ha nincs meg, hogy ez melyik karakter, akkor érdemes rákeresned a neten, mert azonnal megérted majd a helyzetemet, és nem mellesleg szerintem nevetni is fogsz).

Akkor ez azt jelenti hogy a rost mégsem egészséges?

A rost igenis egészséges, és nem tehet róla, hogy én a rostszegény táplálkozásomból adódó degenerálódott, ellustult és puhány emésztőrendszerembe akartam beletuszkolni egy szuperhősnek való adagot. Igen, kitaláltad, a kulcs a fokozatosság. Napról napra lassacskán emelve a rostadagot, hónapok alatt tudtam hozzászoktatni magam az ideális mennyiséghez. Közben azt tapasztaltam magamon, hogy az emésztésem egyre javul, és végre jóllakottnak érzem magam. Nem kell nasi után kutatnom vagy este hat után a konyhában kóborolnom ételre vadászva.

A rostok az étkezésünk egyik legegészségesebb részét képezik. Olyanok, mint sok kicsi tisztító szivacs, amelyek magukba szívják azt a töménytelen mennyiségű méreganyagot, amivel a környezetünk bombáz minket. Azonban a pangó, rostszegény emésztésnek kell egy kis átvezető szakasz, amíg alkalmazkodik a rostdús étrendhez. Ebben az esetben ne add fel a rostok beépítését az étrendedbe, csak figyelj oda arra, hogy ezt úgy tedd, hogy fokozatosan emeled a rost mennyiségét. Vagyis ha te is azt tapasztalnád magadon, hogy puffadsz és kellemetlen érzésed van étkezés után, akkor kicsit lassíts le, és legyél türelmes a testeddel.

Ideális fogyókúra 

Az ideális fogyókúra nem a kalóriamegvonás és az éhezés, hanem a tápegész étrend, ráadásul rosttal kiegészítve. Nagyon könnyű belátni, hogy miért! Ha a rost teltségérzetet okoz, akkor miért  akarnánk elnyomni az étvágyunkat mindenféle negatív mellékhatásokkal bíró csodaszerrel, amikor van egy olyan természetes, és a húst leszámítva szinte minden élelmiszerben megtalálható egyszerű összetevő, amire ráadásul a szervezetünknek nagy szüksége van az emésztéshez és a méregtelenítéshez is?

pexels-delphine-hourlay-691175.jpgNekem az egyik kedvenc rostforrásom a lenmag, amit számtalan módon el tudok készíteni sósan vagy édesen is, ráadásul kíváló omega-3 zsírsav forrás is. Én az ízét is imádom, bár azok számára elsőre egy kicsit érdekes lehet, akik eddig főként a hagyományos cukrászsüteményeket részesítették előnyben. De ahogyan idővel az emésztőrendszerünk átáll, úgy az ízlelőbimbóink is át fognak, a testünk pedig hosszú távon sokszorosan hálás lesz.

A lenmagban található tápanyagok és azok jótékony hatásai: 

  • A lignánok szelíd hatású fitoösztrogének. A fitoösztrogént tartalmazó élelmiszerekről kimutatták, hogy jótékony hatással vannak az érfalakra, csökkentik az érelmeszesedést és az ezzel járó szövődményeket, továbbá a változó korban jó hatással vannak a hormonháztartás egyensúlyára. 
  • Magas rosttartalom. Kutatások is igazolják, hogy a magas rosttartalmú étrend csökkentheti a szív- és érrendszeri problémák kockázatát, valamint a 2-es típusú diabétesz és a bélrák kialakulását. A lenmagban található oldható rostok lassítják a cukor felszívódását, így lassabban jut a véráramba, és nem nyomja meg hirtelen a vércukorszintet. (A vércukorszint normalizálásban egyes kutatások szerint a fahéj is segíthet.) A magas rosttartalmú ételek teltségérzetet okoznak, így a rostok az optimális testsúly elérésében is hatékony segítséget nyújthatnak, továbbá segítik a méregtelenítési folyamatokat. A rostszegény táplálkozás esetén ugyanis az elfogyasztott étel nem tud rendesen végighaladni a bélcsatornán, így az ott ragadt étel elkezd erjedni a belekben. Az erjedés során felszabaduló méreganyagok aztán a bélfalon keresztül visszajutnak a véráramba, ami idővel különböző súlyos betegségek kialakulásához vezethet. Amikor azonban több rostot fogyasztunk, akkor az étel maradéktalanul végig tud haladni a bélrendszeren. Ebből következik, hogy a rostdús diéta segíthet a különböző emésztési problémák esetén, és a székrekedést is megelőzi.
  • Az omega-3 zsírsavak nagyon fontosak a test számára, méghozzá elsődlegesen a gyulladáscsökkentő hatásuk miatt. A szervezetben a gyulladás nem jár akut tünetekkel, hanem lassan, hosszú hónapok vagy akár évek alatt roncsolja a sejteket. Ez számos betegség kialakulásához is hozzájárulhat, például szív- és érrendszeri problémákhoz, ínygyulladáshoz vagy neurológiai rendellenességekhez vezethet. Az omega-3 zsírsavak segítenek mindennek a megelőzésében, emellett pedig fontos szerepük van az anyagcsere fenntartásában, a szemünk egészségében, sőt még a depressziós tünetek enyhítésében is hatékony segítséget nyújthat, ha megfelelő mennyiségben fogyasztjuk őket. Tudtad, hogy a szervezetünk kizárólag a megfelelő táplálékon keresztül jut omega-3 zsírsavhoz?

Természetesen, mint minden szuperétel esetében, itt is egy komplex csomagról van szó, ahol a lenmagban található tápanyagok együttesen hatnak jótékonyan a szervezet működésére. A finomítási eljárás során azonban minden élelmiszer veszít a tápanyagtartalmából és a komplexitásából.

 

Nyers vegán szilvás papucs recept 

 

Az egyik előző blogbejegyzésemben (linkmár olvashattál a kedvenc sütimről, ami természetesen tele van rosttal és egyéb értékes tápanyagokkal. Próbáltad már? És igen, kitaláltad, nem fehér lisztből és fehér cukorból áll, hanem teljes értékű, tápegész lenmagból készül.

Ráadásul ez a süti nyers, ami nemcsak azért jó, mert hőkezelés hiányában minden tápanyagot és vitamint tökéletesen megőriz, hanem azért is, mert 10 perc alatt elkészül. Így nem kell kivárni a sütés hosszú folyamatát, mielőtt rávetnénk magunkat a végeredményre. Az előző blogbejegyzésemben kakaós csiga formájában mutattam be neked, a mai posztomban pedig szilvás papucsnak fogom álcázni a lenmagot.

A szilvás papucs eredetileg linzer- vagy vajas tésztából készül szilvadzsemmel töltve, sőt olyan változatával is találkoztam már, amiben még tepertő is volt. Szerintem ismersz már engem annyira, hogy sejtheted, hogy ezeket ki fogom hagyni receptből. Mégsem veszítünk semmit, mert a lenmag önmagában is nagyon értékes olajos mag, vagyis felfoghatjuk akár vajas tésztának is. A szilvadzsem fehércukor-tartalmát pedig lenullázzuk azzal, hogy ezt a dzsemet aszalt szilvából, cukor nélkül fogjuk elkészíteni mindössze pár perc alatt és hőkezelés nélkül. 

ef781b5f-ad43-436f-9671-deb9b18fa199.jpg

Hozzávalók

  • lenmagliszt, ha lehet, akkor csíráztatott 
  • himalája só
  • aszalt szilva (cukrozatlan)
  • fahéj (opcionális)
  • víz (lehetőség szerint tisztított, vagy ha esetleg van otthon, akkor Anamé köldökcsakra víz, mivel az emésztés a jóga szakirodalma szerint a köldökcsakrához tartozik) 

Elkészítés

A töltelékhez az aszalt szilvát egy éjszakára áztasd tiszta vízbe. Másnap turmixold össze egy kis áztató vízzel és esetleg fahéjjal, hogy lekvárszerű, kenhető állagot kapj. 

A finomra őrölt lenmaglisztet ízlés szerint keverd össze egy kis himalája sóval, majd adj hozzá annyi tiszta vizet, hogy az elegy összeálljon és gyúrhatóvá váljon. Az így kapott tésztát nyomkodd rá egy sütőpapírra úgy, hogy vékony lapot kapj. Ki is nyújthatod nyújtófával, de én egyszerűen csak az ujjaimmal vékonyra nyomkodom az alaptésztát. Ezt követően vágd négyzetekre, tegyél a négyzetek közepére egy kis szilvalekvárt, majd hajtsd fel a sarkakat és nyomkodd össze őket. Így kis batyukat kapsz. 

Van egy általam kedvelt, még egyszerűbb változat, ahol kis kör alakú lapocskákat formázok a lengmagtésztából, és ezeket kenem meg egy réteg szilvalekvárral, így kis szilvatortácskákat kapok. 

Akár fogyózol, akár egészségesebben szeretnél enni, akár éppen a magasabb energiaszintű életmód vonz, ez a süti tökéletes választás, és ahogyan látjátok, a tölteléknek csak a képzelet szab határt. Neked mi lenne a tökéletes töltelék? Te mivel töltenéd meg ezt az alap nyerssüti-receptet? Írd meg kommentben itt a blogbejegyzés alatt! 

 

Anamé életmódtippek

 

A blog lezárásaként szeretném még egyszer összefoglalni neked, hogy okos hedonistaként milyen ételeket választok:  

  1. Amit én is élvezek és a testem számára is egészséges
  2. Tápegész, feldolgozatlan, finomított cukormentes 
  3. Természetes módon rostdús és vitaminokban gazdag
  4. Lehetőleg nyers 
  5. Növényi eredetű, azaz vegán

Számomra nemcsak az étkezés jelent örömet, hanem az is, hogy a testemet jól táplálhatom. A magasabb energiaszintű szokások, mint például az, hogy gondosan és szeretettel megválogatom, hogy mivel táplálom a testemet, nemcsak a Karma Killer jóga gyakorlásomat segítik, hanem azt is, hogy szellemileg és fizikailag is fitt legyek. 

Alakíts ki magasabb energiaszintű szokásokat te is az Anamé Életmódkihívások segítségével, amihez az Anamé Életmódközösség Facebook-csoportban támogatást is kaphatsz. Itt tartjuk az ingyenes közös gyakorlásokat, és az Életmód kérdezz-felelek keretein belül akár élőben, online is felteheted nekem kérdéseidet élőben. Ráadásul egy csodálatos közösség is vár, aminek óriási megtiszteltetés, hogy a részese lehetek!

Ha pedig órára jönnél, vagy esetleg személyre szabott javaslatokat szeretnél, szeretettel várunk az óráinkon is, nézz körbe az Anamé Órarendben! A járványhelyzetre való tekintettel a csoportos jógaórák jelenleg főként online elérhetők, egyéni órára és személyes konzultációra (mely első alkalommal ingyenes) azonban a budapesti jógastúdiónkban személyesen is van lehetőséged. Ha pedig ez energetizált eszközeinkből szeretnél vásárolni (például csakratisztító karkötők, energetizált Anamé csakravizek, és meditációs hanganyagok), ezt megteheted az Anamé Pestben vagy a webáruházban is.

Köszönöm, hogy velem tartottál! Ha tetszett ez a bejegyzés, akkor kérlek, oszd meg másokkal is a Facebook- vagy Pinterest-gombra nyomva, még több tartalomért pedig kövess Instagramon itt: @aname_lifestyle. 



Szeretettel, 

Balázs Valéria Anamé

A bejegyzés trackback címe:

https://anameprogrameletmod.blog.hu/api/trackback/id/tr4016752070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása