élet egy magasabb energiaszinten

Anamé Program életmód

Anamé Program életmód

Életmódváltás az Anamé Program Étrend kihívásával

Alakítsd át 21 nap alatt mindazt, amit az étkezésről eddig gondoltál!

2021. március 17. - Anamé

aname_eletmod_program_etrend.png

Az Anamé Életmód Program Étrend kihívás alapjai hosszú évek alatt értek meg bennem, és hiszem, hogy számodra is örömet hozhat az a felfedezés, amire jutottam. Ha még nem ismernél, Balázs Valéria Anamé vagyok, az Anamé Program megalkotója. Jelenleg 46 éves vagyok és 16 éves korom óta, vagyis 30 éve nem eszem húst és kb. 25 éve vagyok vegán. 2007-ben Amerikában a Hippocrates Health Institute-ban tanultam táplálkozástudományt. Ez az intézet élő, azaz nyers-vegán szempontból közelíti meg a táplálkozást, és azóta én is főként ezt a vonalat képviselem és alkalmazom az életemben.

Egy elég extrém történet indított el ezen az úton: anyukám rákos lett, amikor velem volt várandós, ezért végig kemoterápiát kapott, amíg a méhében növekedtem. Igen, jól sejted, ez valóban nem az ideális táplálék az anyaméhben. Szerencsére ő tökéletesen meggyógyult, mire én megszülettem, de emiatt hét hónapra, koraszülötten jöttem a világra, igazi kis UFO-ként. Másfél kiló voltam, csípőficamom volt, torzak voltak a csigolyáim és deformált a gerincem. Ezen kívül még más szervi problémáim is voltak. Asztma, autoimmun betegség, vérző vastagbélgyulladás, sérvek, ciszták, miómák, veseelégtelenség. Végül eléggé extravagáns módon húsz éves koromra eljutottam odáig, hogy már csak egy gép tartott életben és kerekesszékben ültem, félig vakon. 

1974-ben születtem Miskolcon. Így azt ettem, amit mindenki más is abban az időben: fehér kenyeret felvágottal reggelire és vacsorára, ebédre pedig húst krumplival vagy fehér rizzsel. Azt hittem, hogy a hasfájás természetes része a táplálkozásnak mint egy fajta levezető tevékenység. Így minden étkezés után összekuporodva feküdtem az oldalamon, és vártam, hogy elmúljon a kínzó, görcsös érzés. Gyerekként úgy gondoltam, hogy ezt egyszerűen ki kell bírni, úgy, mint az életemben minden más nehézséget is. 

A fájdalomhoz aztán idővel valami különleges hiányérzet is társult, amikor már nagyobb lettem és időnként benéztem a hűtőbe. Olyan érzésem volt, mintha keresnék valamit, mintha valami hiányozna. Hiába próbáltam vizet inni az evéshez, mégis olyan volt, mintha túl száraz lett volna az étel. Csak sokkal később értettem és éreztem meg, hogy a hőkezelt és feldolgozott ételekből hiányzik az az éltető víz és nedvesség, ami a nyers zöldségekben megvan. A falusi rokonoktól kaptunk ugyan néha almát, de mivel a leszedése után azokat egész télen a kamrában tároltuk, idővel már csak egy rugalmas, ráncos kis gumilabdához hasonlító tárgy vált belőlük. Így aztán azokhoz az almákhoz sosem volt nagy kedvem. Hiányzott az élet, hiányzott a nedvességtartalom, az élő víz az ételből. Emlékszem arra a pillanatra, amikor gyerekkoromban kinyitottam a hűtőt, és magában megettem azt a citromot, amit a tea ízesítéséhez vettek a szüleim. Nem mondom, hogy nem volt iszonyatosan savanyú, de úgy éreztem, mintha a száraz és élettelen ételek monotóniája egy pillanatra megtört volna ezzel a lakomával. 

Bár még kicsi voltam, biztos voltam benne, hogy ha figyelek a testemre és a testem jelzéseire, akkor rá fogok jönni, hogy milyen ételek a barátaim, és mik azok az ételek, amik csak nehézséget okoznak és szomorúvá, nehézzé és lehangolttá tesznek.  Ez a belső érzékelés segített abban, hogy előbb a húst, aztán a tojást és a tejtermékeket, végül az élettelen, a felismerhetetlenségig feldolgozott ételeket is elhagyhassam.

Tudtam, hogy máshogy szeretnék táplálkozni, mint a szüleim és a családom, ezért kamaszkoromban elkezdtem kísérletezni az étrendemmel. Elolvastam minden könyvet, amit ebben a témában találtam akkoriban.

 

aname_eletmod_program_eletmodvaltas_vegan.png

 

Nagymamám egyszer megkérdezte, hogy kérek-e sajtot. Ettől nagyon boldog lettem, mert kezdem megérezni az összefüggést a gyomorgörcsök és a húsevés között. Rohantam a konyhába, hogy kaphassak egy kis sajtot, mert az nagyon ritka vendég volt nálunk. De aztán elkeseredve láttam, hogy nagymamám disznósajtot tart a kezében. Ő ezt becézte sajtnak. Képzelheted, mekkora volt a csalódottságom. Mindezeken túl a krónikus vérző vastagbélgyulladás és az emésztési problémáim miatt is ésszerűnek tűnt azzal foglalkozni, hogy mit eszem. Ahogy egyre idősebb lettem, egyre fontosabbá vált a számomra, hogy amit eszem, az a lehető legtisztább és könnyen emészthető legyen, táplálja a testemet, és ne pedig teher legyen a számára. Az orvostudomány szerint a betegségeim gyógyíthatatlanok és halálosak voltak. Ezzel nem lehet vitatkozni, hiszen az orvostudomány logikus, racionális és statisztikákra épül. Ez számomra azt jelentette, hogy ha úgy élek, mint az emberek általában, akkor az fog velem történni, mint az emberekkel általában: nem fogok meggyógyulni belőlük.

Élni akartam, mindennél jobban. Felül akartam írni a statisztikát, ezért kísérletezni kezdtem. Elkezdtem kidolgozni az Anamé Program Karma Killer jógagyakorlatait, és abbahagytam a húsevést. 

A haldokló testben a megtapasztalás nem volt egy óriási élvezet, ugyanakkor sok hasznos információhoz juttatott. Felfedeztem, hogy a testem nehezen lélegezhető át, olyan, mintha akadályok állnának a légzésem útjában. Ez egy általános tapasztalat: ha voltál már influenzás, akkor biztos, hogy megtapasztaltad, hogy a mellkasodat nehezebben tudtad átlélegezni. Olyan, mintha ilyenkor a mély lélegzetvétel valamiben elakadna. Ezt az akadályt a jógában és a kundalini jógában energiablokknak hívják. S bár végeztem a tradicionális jógagyakorlatokat már tinédzserkorom óta, mégis az Anamé Program Karma Killer jógagyakorlatainak kidolgozása közben tanultam meg, hogy ezeket az energiablokkokat lágy légzéssel és bárki számára könnyen végrehajtható, egyszerű mozgásokkal hogyan tudom végleg kitisztítani. A testem pedig fokozatosan és csodába illő módon egészségessé vált. Az Anamé Program pedig 1994 óta már nem csak nekem segített, hanem több ezer embernek is világszerte.

Sokan gondolják azt, hogy vegánná válni könnyű. Ezek az emberek elhagyják a húst abból az általános nyugati étrendből, ami nem tápegész: tele van finomított cukorral, fehér liszttel és olajban sült ételekkel. Ezt a húsmentes étrendet aztán vegán csokival, kekszekkel és vegán chips-szel teszik elviselhetőbbé.

Eleinte kicsit könnyebbnek érzik magukat a hús elhagyása miatt, de hosszú távon ez az étrend mégsem működik, mert nem kiegyensúlyozott, nem tápláló és becsapja a testet. Ennek hatására úgy érezzük, hogy ettünk valamit, de mivel nem tartalmaz elégséges vitamint és tápanyagot, ezért mindig előjön az „úgy ennék még valamit” jelenség, vagyis a minőségi éhezés. Ilyenkor az adagok nagyok és közben folyton nasizik az ember, de minőségében ez az étrend nem adja meg azt a táplálékot, amit a test kíván. Amikor ezzel szembesülnek az emberek, azt mondják: „Ezt nem nekem találták ki. Nem jó a vegán étrend, inkább visszaállok a húsevésre.”

 

A szupernormális inger csapdája

 

szupernormalis_inger_aname_eletmod_program_etrend_v2.pngAz Eötvös Loránd Tudomány Egyetemen végeztem pszichológusként, majd évekig dolgoztam az egészségügyben. (A legkiválóbb orvosokkal dolgoztam együtt a Semmelweis Egyetem Transzplantációs és Sebészeti Klinikáján.) 

Annak idején tanultunk arról, hogy létezik egy olyan önfenntartó ösztön, amit a pszichológiában szupernormális ingernek hívnak. Ez azt jelenti, hogy a testünk vonzódik a cukorban és zsírban gazdag ételekhez, mivel ősemberként ez a túlélésünket segítette. A nagyobb zsírréteg alatt jobban kibírtuk az éhezést jelentő teleket. A nagyobb zsírréteg a mai korban is jellemző, bár a telek nem hoznak éhezést. A szupernormális inger már nem szolgálja a túlélésünket, sőt, az általa generált túlsúly inkább a betegségek kockázatát növeli. 

Vegánnak lenni nehéznek vagy kihívásokkal telinek tűnhet, ezt elismerem, hiszen igényli, hogy tanuljunk és tudatosabbá váljunk a testünkre. Például úgy, hogy felülírjuk a szupernormális ingert. Ez eleinte több gondolkodást és energiát igényelhet, hosszú távon azonban hozzásegíthet, hogy visszatérjünk testünk természetes működéséhez. Ez a működés pedig tápegész (finomítatlan), főként nyers, élő, sok nedvességet tartalmazó zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat és magvakat kíván. Ezen az étrenden a testünk egy magasabb energiaszinten működik. Átalakul az ízlésünk, és megérezzük, hogy mi finom valójában. Az ízlik, ami teljes tápanyagként, élő energiával táplálja a testünket. Amikor a testünk tiszta és egy magasabb energiaszinten működik, akkor a gyárilag feldolgozott, cukrozott, olajban kisütött, színes zacskóba csomagolt, hónapokig, évekig elálló táplálékhelyettesítőt nem érezzük finomnak, hanem tolakodó és bántóan durva ízűvé válik a számunkra.  

Fenyő Iván egy régi ismerősöm, akivel egy közös barátunkon keresztül találkoztam először. Iván meghívott egy általa tartott rendezvényre, ahol a résztvevők előtt feltette nekem azt a kérdést, hogy nem túl szigorú-e az életmódom. Nagyon jó kérdés! Szerintem a fegyelmezettség szabadsághoz vezet. Ha valaki szeretne szabad lenni a betegségektől, akkor ehhez nem a szabadosság az út, hanem az a fegyelmezettség, amivel jó állapotban tartja a testét, a lelkét és a szellemét. 

Ivánnal egyébként többször is szerepeltünk együtt a médiában hasonló érdeklődési körünk miatt, pl. a Best magazinban annak kapcsán, hogy ő is Anamé Program gyakorló, illetve a Ridikül című televíziós műsorban meghívott vendégként. 

 

Egészségesebb vagyok, mint valaha a Karma Killer jógával és a vegán étrenddel 

 

Ma már tökéletesen egészséges vagyok. Nehéz azonban elkülöníteni, hogy ebben az étrendnek mekkora szerepe van, mert minden nap több órán keresztül gyakorlom az Anamé Program Karma Killer jógagyakorlatait. És ez nem lemondás vagy áldozat, hiszen ahhoz képest, hogy a halálból jöttem vissza, most titáni erőm van. Nem vagyok benne biztos, hogy csak a vegán étrenddel sikerült volna főnixmadárként újjászületnem a halálos betegségekből, de abban biztos vagyok, hogy ez az étrend sokat segít abban, hogy energikusabb legyek

Jelenleg a táplálkozásom már nem azért tiszta és vegán, mert félek attól, hogy beteg leszek, ha nem így táplálkozom, hanem azért, mert úgy érzem, hogy ez az étrend segíti a legjobban a testi, szellemi és koncentrációs gyakorlataim végzését. Ez a táplálék valóban segíti, és nem nehezíti vagy tompítja a szellememet és az életemet. Nyugodt vagyok, könnyű és fókuszált.

Ez a fajta fókusztáltság, összeszedettség és energikusság, ami az Anamé Program gyakorlatainak hatására kialakulhat kombinálva a növényi étrenddel Kertész Róbert, Ironman figyelmét is felkeltette, aki szintén a vegán étrend elkötelezett híve. Köszönöm, hogy a lenyűgöző sport karrierjéhez és az életéhez segítségül hívta az Anamé Programot és a Karma Killer jógát. Külön köszönöm, hogy fontosnak érezte és ragaszkodott hozzá, hogy én is szerepeljek a Vegán életek című könyvében. Ennek a blogbejegyzésnek egy rövidített kivonata is először ebben a könyvben jelent meg. Ezúton is szeretném megköszönni a megkeresését és a felkérést, hogy  osszam meg a gondolataimat és tapasztalataimat a vegán étrenddel kapcsolatban. Hálás vagyok minden olyan jellegű felkérésért, ami jó ügyet szolgál vagy hozzá segíthet másokat egy magasabb energiaszintű és örömteli élet megtapasztalásához.

 

aname_joga_gyakorlatok_21_napos_kihivas.png

 

A nemártás elve

 

A magasabb energiaszint nemcsak a testi, lelki és szellemi jó állapotot jelenti, hanem a szívnek egy nyitottabb állapotát. Ebben az állapotban csak a szeretet létezik. Ezért nem ártok az állatoknak és nem ártok az embereknek sem. Azoknak sem ártok, akik nekem ártanak: nem kívánok rosszat senkinek, mert az szenvedést szül, és mi emberek egyek vagyunk a szenvedésben, de egyek vagyunk abban is, hogy magunkban hordjuk a fényt, amely kivezet belőle.

Súlyosan bántalmazó családban születtem, és emellett nehéz és sok megpróbáltatást jelentő életutam volt, amiért nagyon hálás vagyok, mert így megtanultam azt, hogy az igazi szeretet nem arról szól, hogy csak azokat szeretjük, akik jól bánnak velünk. Az isteni szeretet kiterjed minden élőlényre a földön. Számomra ez a követendő példa.

Szeretném, hogy csökkenjen a szenvedés a világunkban - ez az a küldetés, ami miatt megszülettem. Minden erőmmel szeretném szolgálni az emberek fejlődését.

Azt tudom, hogy az Isten gyógyít. Nem a szó vallásos vagy dogmatikus értelmében, hanem mint élő energia. Nekünk emberként „csak” az a dolgunk, hogy felemeljük magunkat arra a magasabb energiaszintre, abba a magasságba, ahol ez a csoda megtörténik, hogy kapcsolatba kerüljünk ezzel a gyógyító erővel. A magasabb energiaszint elérésében segít a gyakorlás és a nyers vegán növényi étrend.

 

Anamé Életmód 21 napos Étrend kihívása 

 

Az Anamé Életmód Étrend kihívás különösen közel áll a szívemhez, mert tapasztalatból tudom, hogy az életmódváltásnak milyen előnyei lehetnek, és nem csak számomra, hanem számodra is! Emellett az otthonunk után az étel is egy remek eszköz lehet a számunkra, ahol a szokásainkat átalakítva több energiához és lendülethez juthatunk. 

Az Anamé Program Karma Killer jógaoktatói is vegán étrendet követnek. Ez nem elvárás a részemről, és nem is munkaköri leírás, mivel a szabad akarat szent. Ők is úgy érzik azonban, hogy az Anamé jógagyakorlatok egy magasabb energiaszint elérését eredményezik, és ezen a magas energiaszinten már sokkal jobban esik a tisztán növényi étrend.

Fontos, hogy az Anamé Életmód nem egy újabb diétát jelent, ellenkezőleg! Szeretném megmutatni azt, hogy egy kis odafigyeléssel, tudatossággal az étkezés felemelő és örömteli lehet. Arról nem is beszélve, hogy ezen a tudatosságon keresztül kialakulhat egy belülről fakadó igény, hogy egyre inkább a testedet tápláló és regeneráló ételeket fogyassz. Ez válik majd a természetessé a számodra. Tudom, ez most még hihetetlennek tűnhet! Talán most még előbb nyúlnál a fánkért, mint egy almáért. Ami rendben van! 

Ahogy írtam is – bár viccesen hangozhat –, a fánkban a túlélésünk zálogát látjuk ösztönös szinten. Cukor és zsír is van benne, szuper! Ide vele! Egy tudatos szinten azonban? Hm… hát a testünk működése szempontjából talán nem a legideálisabb. 

Az ízlésünk formálható. A tudatosság és az a vágy, hogy szeretettel tápláld a testedet, képes felülírni az ösztöneidet, akármilyen hihetetlen is ez most még.

 

Minél közelebb van az eredeti állapotához az, amit elfogyasztasz, annál jobb! 

 

Az ízlelőbimbóknak akár 10 nap tréning is elég, hogy megszokják az általad kialakított új rendet. Az Anamé Életmód Étrend kihívása során olyan egyszerű dolgokat javaslok, mint hogy kerüld:

  • a cukrot,
  • a feldolgozott élelmiszereket,
  • a gyorsételeket,
  • a feldolgozott élelmiszereket és
  • a kávét, fekete teát.

Helyette pedig fogyassz: 

  • minél több vizet, frissen préselt zöldséglét,
  • minden étkezésedet egészítsd ki nyers zöldséggel,
  • teljes kiőrlésű tésztákat, barna rizst és tápegész (finomítatlan) élelmiszereket,
  • zöld vagy gyógynövény teát.

 

aname_eletmod_program_21_napos_kihivas_etrend.png

 

Miből áll az Anamé Étrend kihívás? 

 

Ahogy olvashattad, az étrend nagyon sok szempontból meghatározó pontja az életünknek. Az ételt használhatod arra, hogy kielégítsd a pillanatnyi igényeidet és vágyaidat, vagy használhatod tudatosan, felfedezve az örömöt és a megelégedettséget olyan ételekben, amelyek a testedet is táplálják és nem nehezítik az emésztést, azaz több energia jut a tényleg fontos dolgokra. Számomra ez az életmód és étrend a gyakorlással kiegészítve a szabadság, a boldogság érzését adja nap mint nap. Áldottnak érzem magamat minden pillanatban. 

Nagyon fontos, hogy jó érzésből végezd a kihívást, szeretettel és együttérzéssel önmagad felé, és ne hasonlítsd össze magad másokkal. Egészségügyi probléma esetén pedig mindenképpen egyeztess kezelőorvosoddal, mielőtt bármilyen étrendbeli változtatást vezetsz be. Hozd ki azokból a körülményekből a legtöbbet, abból a maximumot, ami jelenleg a rendelkezésedre áll. 

Az Anamé Életmód 21 napos Étrend kihívásának 3 része: 

1. Megerősítések és vizualizáció 

A kihívás mantrája: “Hálás vagyok az ételért!” Ez a mantra abban segíthet, hogy a hála érzését erősítve felülírjuk magunkban a negatív érzéseinket, előítéleteinket az ételhez kapcsolódóan. Ezt a mantrát használhatod étkezések előtt, után és az ingyenes gyakorlatok végzése közben is, vagy bármikor, amikor szükségét érzed a kihívás során. Ha most nem érzed magad készen arra, hogy elkezdd velem a 21 napos étrend kihívást, akkor is nyugodtan használd ezt a mantrát, és figyeld meg, miben más így étkezni. 

2. Étrendjavaslatok 

Én magam ugyan főként a nyers növényi étrend elkötelezettje vagyok, de a kihívásban található javaslatok sokkal rugalmasabbak. Számomra az a fontos, hogy önmagad iránt a legnagyobb szeretettel haladj velem a 21 nap során! 

3. Anamé ingyenes gyakorlatok 

Anamé Életmód kihívás gyakorlás nélkül? Hát nem is lenne Anamé Életmód kihívás! A gyakorlatok általánosan jobb közérzetet, magasabb energiaszintet biztosítanak a mindennapokban. 

 

A teljes Anamé Életmód Étrend kihívást megtalálod az Anamé Program honlapján a Hírekben vagy ide kattintva. 

Nagyon köszönöm, hogy velem tartottál! Köszönöm, hogy együtt lehettünk. Kérlek, ha van bármi kérdésed az olvasottakkal kapcsolatban, tedd fel kommentben itt a bejegyzés alatt. Arra is kíváncsi lennék, hogy hogy tetszenek az Életmód kihívások, és érdekelne-e benneteket egy élő kérdezz-felelek az Anamé Életmódhoz kapcsolódóan!

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet, és ha tetszett, akkor kérlek, oszd meg másokkal is a Facebook ikonra kattintva. 

Szeretettel ölellek, 

Balázs Valéria Anamé

 

A bejegyzés trackback címe:

https://anameprogrameletmod.blog.hu/api/trackback/id/tr4916468104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berecz Zsuzsanna 2021.03.22. 07:28:35

Drága Anamé!Nem tudom kezelni ezt az oldalt.Már több blogodhoz is hozzá akartam szólni,de nem sikerült.Ez egy kisérlet megint.
süti beállítások módosítása